Reklama
 
Blog | Martin Kryl

Sportu zdar a cyklistice zvlášť!

Za nemalé pozornosti sportovních médií odstartoval dnes odpoledne nejvýznamnější závod roku - Tour de la Hradčany. Na trať vyrazil devítičlenný peleton vstříc první ze dvou etap, které určí, kdo si s sebou pro příští pětiletku odnese na Pražský hrad vavřínový věnec. Pojďme se podívat blíže na složení startovního pole a profil celé trati.

Ve žlutém trikotu nastupuje do svého posledního závodu v kariéře obhájce trofeje ze smíšeného týmu Lukoil/CEFC. Jde jednoznačně o nejzkušenějšího závodníka v poli, který má za sebou četná etapová vítězství, mezinárodní zkušenosti z postsovětských soustředění a silné sponzory, kteří mu nedělají žádnou reklamu. Nejspíš proto sázkaři hodnotí jeho šance na úspěch zatím nejvýše ze všech účastníků, byť favorit měl v posledních letech nemalé problémy se životosprávou. Nedávné spekulace o jeho možném odstoupení ze závodu se ukázaly liché, a tak by tento pretekár rád zopakoval svůj životní úspěch dříve, než se pověsí s kolem na hřebík. V peletonu se dobře orientuje, je skvělým stratégem a v závodě si umí proti soupeřům pomoci i pěkně ostrými lokty. Na straně druhé se v přípravných podujatích, které v tomto roce absolvoval po českých krajích, ukázalo, že s úbytkem váhy zároveň ubral i na rychlosti. Diváci tak mohli vidět, že méně častěji doplňuje tekutiny ze svého bidonu a že při nasedání na kolo se neobejde bez asistence realizačního týmu. O jeho formě a zdravotním stavu tak i nadále panují dohady zejména poté, co se na střeše doprovodného vozidla namísto náhradní kola objevilo kolečkové křeslo. Navzdory nedávnému zázračnému vyléčení byl jeho fyzioterapeut dnes spatřen v chrámu sv. Víta, modle se za to, aby jeho svěřenec do cíle vůbec dojel.

Za obhájcem titulu se o pozici druhého z favoritů přetahují dva pronásledovatelé z pražské kavárny– první ze stáje „Chaos&Fraktál“ a druhý v dresu Fortuny. Oba dva začali s přípravou na závod již před delší dobou, a i když svoje tréninkové dávky poněkud přepálili, jsou stále ještě v dobré formě. Společné mají i to, že podél trati je mocně povzbuzuje statisícový špalír fanoušků, kteří se neváhali podepsat pod jejich přihlášku do závodu. V jejich prospěch hraje i skutečnost, že na rozdíl od jiných účastníků závodu mají čistý dopingový rejstřík. Jejich slabinou je naopak fakt, že jsou bez jakýchkoli předchozích zkušeností z cyklistických soutěží a Tour je tak jejich premiérou a zároveň i derniérou v profesionálním peletonu. Od sebe navzájem se liší snad jen v tom, že ten starší akademik má poněkud profesorský styl a při jízdě si rád zpívá, zatímco ten mladší gambler si potrpí spíš na krasojízdu a kolo si koupil z vlastních úspor z plátýnka. Podle sázkových kurzů by jeden z nich měl mít šanci se probojovat do závěrečné časovky.

Černým koněm závodu je ostřílený cyklistický harcovník a dvojnásobný mistr republiky, který se na Tour přihlásil v modrých barvách týmu Monte Argentario jen krátce před uzávěrkou přihlášek. Už už to vypadalo, že jeho závodní kariéra definitivně skončila, ale sponzoři ze Steyeru ucítili, že přeci jen tu je šance na komerční úspěch a neváhali mu vyjednat v Senátu doslova na poslední chvíli divokou kartu. Mnozí bývalí závodníci uvítali jeho nominaci s tím, že svojí účastí nepochybně peleton oživí. Otázkou zůstává, zda se jezdec dokáže v závodě obejít bez svého dlouholetého nosiče vody, který mu v minulosti pomáhal rozjíždět všechny spurty, ale který si momentálně odpykává disciplinární trest za ovlivňování traťových komisařů. Sázkaři mu však věří a kurzy věští, že se utká o některou z medailí.

Reklama

Ostatní jezdci v závodě jsou jen do počtu a jejich role se omezí na vytváření toho typického „vzdušného pytle“, v němž se ve větru vyvezou již zmínění favorité. Stejně jako v předchozímu ročníku se startovní pole skládá z devíti závodníků, ale tentokrát v něm nenalezneme žádnou cyklistku, za to uvidíme neznámé dlouholeté profesionální jezdce bez výraznějších úspěchů, ale i úplné nováčky, kteří se jízdu na kole s přehazovačkou a torpédem teprve učí. Na startu se tak objevil mimo jiné i bývalý automobilový řidič v barvách pojišťovny, dále velitel sdružení ostrostřelců s nerealistickým očekáváním, a na startovní listinu se jako v každém závodě v poslední době zařadil i autor hudby od kolotočů. Mezi outsidery patří i amatérský jezdec startující za stáj „Občanský kandidát“, ačkoliv u občanů nesehnal dostatečnou podporu pro přihlášku a na poslední chvíli byl do závodu nominován bezmála tuctem zákonodárců. Nakonec i takové nosiče vody profesionální cyklistika potřebuje, že.

Společně s pelotonem vyrazilo na trať i dalších devět jezdců na dětských odrážedlech, ti však zapomněli svoje přihlášky podepsat, takže jury je již brzy nechá ze silnice odvést.

Jak vlastně bude závod probíhat?

Po dnešním startu nelze hned v prvních dnech závodu očekávat od účastníků závratné tempo. Tour potrvá deset týdnů, a tak je třeba se připravit na to, že jezdci budou zpočátku jen taktizovat a vzájemně se oťukávat pumpičkou, případně jí rovnou strkat soupeřům do drátů. Z minulého ročníku Tour si pamatujeme na pokusy proříznout protivníkovu galusku, a tak se diváci mohou opět těšit na unfair chování závodníků, jejich doprovodu i fanoušků.  Někteří se jistě pokusí o individuální úniky v novinových interview či podbízivými fotkami na sociálních sítích. To ovšem nebude mít velký vliv na celkové pořadí v tabulce, pouze se tím vybarví do sytosti jejich trikot. Do Vánoc tak závod nebude nijak zvlášť přitažlivý a dramatický, ledaže by se některý z jezdců stal obětí pádu či defektu a zbytek pole mu zmizel za obzorem. Poklidnou jízdu změní ve skutečné sportovní drama až rychlostní a horské prémie v podobě televizních debat na počátku příštího roku. V nich se už budou rozdávat první body, které určí závodníkům výchozí pozici před závěrečným spurtem úvodní etapy.

Závod bude detailně sledován nejvýznamnějšími mediálními domy (včetně těch, co jsou ve svěřenských fondech), nebude chybět ani oblíbená motospojka přímo ze silnice. Diváci i čtenáři budou průběžně zásobováni nejen zprávami ze zákulisí jednotlivých týmů, ale především cinknutými průzkumy veřejného mínění. Agentury v nich budou průběžně měřit rychlost, jakou se jednotliví kandidáti spustí z vrcholů dolů do údolí a budoucím voličům tak naznačí, kdo má svůj stroj dobře promazaný a kdo podcenil údržbu. Pokud některý ze závodníků v průběhu Tour neodpadne, pak v polovině ledna dorazí peleton jako jeden muž do cílové rovinky první etapy. Podle pravidel závodu by případný sólový únik a dostatečně velký náskok v cíli mohl dokonce ověnčit již konečného vítěze. Ale cyklističtí experti a komentátoři se shodují v očekávání, že úvodní etapa nejspíš jen oddělí ze startovního pole dva nejlepší závodníky a zbytek pošle na zimní dovolenou. O dva týdny později si ti dva nejrychlejší potom spolu rozdají ostrý krátký spurt do cíle závodu. Je pravděpodobné (a v souladu s pravidly), že někteří z poražených se ještě pokusí finalistům rozjet jejich finiš, ale na pásce bude rozhodovat především schopnost kandidátů rozložit síly a naplno šlapat po soupeři i do vlastních pedálů. Vítěz si pak na MDŽ vystoupí na “bednu“, oblékne vytoužený žlutý trikot a s mistrovským titulem se společně se svou stájí usídlí na Hradčanech.

Tak jen abychom nelitovali, kdo tu zase bude příštích pět let v sedle.

Sportu zdar!